Sök:

Sökresultat:

750 Uppsatser om Mobbing pć arbetsplatser - Sida 1 av 50

E- mobbning : Mobbing between young people with the use of mobile phones

This graduation paper treats e-mobbing via the different communication medias of the mobile phone. The purpose of the research has been to describe student?s experience of e-mobbing via the mobile phone?s different integrated functions as phone calls, sms, mms and e-mail.In this poll investigation asked 100 students of 15-20 years of age.The interviews made have shown that girls are more exposed to e-mobbing, e.g. indirect mobbing. In my research it is possible to see that girls are more exposed than boys to threats of violence via sms, the spreading of rumours and the danger of being called different things.It is also possible to see in the result of the interviews that the mobber wants to experience power, something which is not unusual in all types of mobbing.

Förekomsten av "mobbing" i förskolan

"Mobbing" i förskolan Àr ett relativt outforskat omrÄde om man jÀmför med mobbing i skolan. Till en början skulle studien handla om förskolornas likabehandlingsplaner, men i det tidiga sökandet efter information kring detta sÄ uppstod nya funderingar. det visade sig att forskare verkade vara lite oense om huruvida "mobbing" existerade i förskolan eller inte. Denna studie har som syfte att öka kunskapen och förstÄelsen kring begreppet "mobbing" i förskolan. Den övergripande frÄgan Àr om "mobbing" i förskolan existerar eller inte? Hur visar sig "mobbing" pÄ förskolorna? Och om "mobbing" inte existerar pÄ förskolan, vad Àr det dÄ? Och om det inte Àr mobbing i förskolan, vilket annat begrepp bör vi dÄ anvÀnda oss av? I studien anvÀnds ordet krÀnkande behandling i samband med mobbing dÄ det inte Àr helt klart om det finns eller inte i förskolans vÀrld.För att fÄ fram kvalitativ data har intervjuer och observationer anvÀnts i studien.

Högstadieelevers upplevelser av tvÄ reklamfilmer mot mobbing.

Denna studie har genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med 13 högstadieelever undersökt hur eleverna upplever tvÄ reklamfilmer mot mobbing. Filmerna har lanserats av stiftelsen Friends och utgör en del i deras arbete mot mobbing. Resultatet sammanstÀlldes genom induktiv tematisk analys och Ätta teman framkom. Temana var: KÀnsloprocess, Indirekt mobbing berör mer Àn direkt mobbing, Kan hÀnda vem som helst, FörstÄelse för mobboffret, HjÀlparen vÀcker beundran, Medlöparens brist pÄ ingripande, LÀrarens passivitet irriterar samt Alla kan hjÀlpa till. Det resultat som framkom jÀmfördes med det som Friends önskade att ÄskÄdaren skulle uppleva.

Mobbing- en allvarlig stressor?: mobbingens konsekvenser för högstadieungdomar ur ett könsperspektiv

Syftet med denna uppsats var att utröna om det finns skillnader mellan könen nÀr det gÀller konsekvenser av att vara utsatt för mobbing. FrÄgestÀllningarna var: Hur pÄverkas flickors respektive pojkars hÀlsa av att vara utsatt för mobbing? Hur kan mobbing forma flickors respektive pojkars syn pÄ framtiden? Finns skillnader mellan mobbade flickors respektive pojkars alkohol- och drogmissbruk? Finns skillnader mellan mobbade pojkars respektive flickors upplevda trygghet? Mobbing sÄgs i föreliggande arbete som en form av stress. FrÄgestÀllningarna besvarades med hjÀlp av en korrelationsanalys av enkÀtsvar givna av högstadieelever. I resultaten framkom inga större skillnader mellan mobbade och icke-mobbade eller mellan könen, vilket delvis förklarades av att mobbade hade socialt stöd pÄ annat hÄll.

MOBBING : En kvalitativ undersökning av tio elevers upplevelser av fenomenet mobbing

Den hÀr uppsatsen handlar om mobbing ur elevers perspektiv. Jag har valt att intervjua barn i Äldrarna 8-12 Är, och barnen kom frÄn tvÄ olika grundskolor i mellan Sverige. Den litteratur som anvÀnds Àr mestadels baserad pÄ nordisk forskning. I studien redogörs för barnens uppfattning om vilka personligheter som mobbar och vilka som offren Àr. Hur ser barnen pÄ fenomenet mobbing och hur kan lÀrare och elever, enligt dem, arbeta tillsammans för att förebygga mobbing i skolan.

Mobbing och krÀnkande behandling : Hur agerar skolan

MÄnga svenska skolor har problem med vÄld, mobbing, skadegörelse och stölder. Enligt skolverkets attitydundersökning uppgav fyra procent av eleverna att de kÀnde sig mobbare av andra elever medan sex procent kÀnde sig mobbade av lÀrare. Mobbningen kan fÄ svÄra följder som t.ex. lÄg sjÀlvkÀnsla. Skolans agerande mot mobbning och krÀnkande behandling regleras i ett antal styrdokument, frÀmst Skollagen och LÀroplanen, som anger de mÄl och riktlinjer skolan ska följa.

Pedagogens begrepp om mobbing och krÀnkande behandling : Pedagogernas förstÄelse av begreppet mobbing och krÀnkande behandling

Bakgrunden till denna studie Àr lagförÀndringen första april 2006. Studiens syfte var att undersöka ett antal lÀrares förstÄelse av begreppet mobbing och krÀnkande behandling. De data vi anvÀnt oss av gÀllande detta specifika omrÄde Àr frÄn Skollagen, Styrdokumenten, relevant forskningsdata, litteratur, Internet och frÄn vÄra informanter via intervjuer. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod dÄ vi lagt fokus pÄ att beskriva och tolka de uppfattningar som förekommer bland informanterna. NÄgot som framkom i undersökningen Àr att begreppet mobbning och krÀnkande behandling har varit nÄgot diffust..

Mobbning pÄ arbetsplatser: ett resultat av grupprocesser?

Bullying is a significant workplace problem, a fact highlighted both by companies, government and social science. The purpose of this master thesis was to examine if workplace bullying is a result of group processes. This is a theory-based master thesis. A search of literature on bullying, mobbing and harassment was done in a database called ELIN, Electronic Library Information Navigator, connected to Lund University and 414 articles were singled out. The summary of the articles were studied and according to a list of criteria, I choose to study some of the articles in more depth.

Vad behöver en lÀrare veta om mobbing för att kunna vara professionell i sitt yrke?

Jag har genom det hÀr arbetet inriktat mig mot att fördjupa mina kunskaper om Àmnet mobbing och vad skolan och lÀrare har för ansvar vad det gÀller detta. Jag vill pÄ sÄ sÀtt bidra till handlingsberedskap pÄ omrÄdet. Jag började med att söka information om Àmnet genom en litteraturstudie. UtifrÄn studien specificerade jag frÄgeomrÄden som fokuserar pÄ lÀrarnas kunskaper och erfarenheter, men Àven pÄ det arbetet som förs mot mobbing i skolan. Jag har sedan anvÀnt mig av dessa frÄgeomrÄden i mina intervjuer gjorda med fyra lÀrare frÄn grundskolans senare Ärskurser.

Att psyka - Jargong eller mobbing? : En studie gjord kring psykningar inom barnidrott med fokus pÄ bÄgskytte

Syftet i detta uppsatts har varit att belysa omrÄdet psykning inom barnidrotten, med fokus pÄ bÄgskytte, samt att ta reda pÄ om det aktivt förekommer pÄ bÄgskyttetÀvlingar. Teoretiskt utgÄr arbetet ifrÄn tre teorier; tillhörighetsmotivationsteorin av Weiss, Smith och Theebloom (1996), Sutherlands (1955) differentiella associationsteori samt Engström och Redelius (2002) teori om inlÀrt beteende. Metodologiskt vilar uppsatsen pÄ semi-strukturerade intervjuer, som genomförts pÄ barn, vilka tÀvlar i bÄgskytte.Resultatet pÄvisar att barn anvÀnder sig av psykningar, men inte alltid dÀr vi förvÀntar oss. Det Àr dessutom mycket troligt att en stor del av de psykningar som sker inom barnidrotten Àr omedvetna handlingar eller uppvisande av inlÀrt beteende. Det framkommer i arbetet att det Àr mottagaren som sÀtter grÀnsen vart jargong övergÄr till psykning.Min slutsats Àr dÀrför att psyka Àr en form av mobbing förutsatt att mottagaren uppfattat det som mobbing och att ?mobbaren? Àr medveten om att dess agerande Àr stötande.

PÄ vÄr arbetsplats Àr vi vÀnner för det mesta... : En kvantitativ studie om mobbning och krÀnkande behandling pÄ arbetsplatser

Bullying and harassment is a common phenomenon that usually is associated with schools, but bullying among adults at workplaces is not as much discussed. Previous research shows that discrimination occurs in various social areas because of the individual's gender and ethnicity. Based on this there was a reason to suppose that bullying, which is a form of vulnerability, could also depend of belonging to a particular social category. The aim of this study was to get knowledge about the correlation between bullying at the workplace and concurrent collaboration of class, gender and ethnicity. The results of this quantitative study show that there is no correlation between the simultaneous interaction of gender, class and ethnicity towards bullying and harassment.

Definitioner av mobbing : Menar kuratorn samma sak som forskaren och eleven?

Bullying can have serious consequences on everyone involved. Consequently it is important that school counselors are able to intervene. Thereby they need an unambiguous definition and knowledge about bullying that has been produced from research so they do not make mistakes that could lead to further damaging of the students. Thus the aim of this study was to examine how school counselors define bullying compared to the views held by scientists and students in secondary school. Through a review of previously done research the definitions of scientists and schoolchildren was summarized.

Mobbing : Personlighet, kön och andra faktorers pÄverkan pÄ mÀnniskan

Mobbing Àr ett socialt problem. DÀrför skapades denna studie för att se om samband rÄder mellan mobbad, mobbare och personlighetsegenskaper. Dessutom gjordes en könsfördelning för att se om det rÄder nÄgra signifikanta skillnader i hÀndelse, kön och personlighet. För att fÄ svar pÄ dessa syften stÀlldes frÄgorna: Hur ser mobbingen ut och vilka drabbas? Har kön och personlighetsegenskaper nÄgon betydelse för om man blir mobbad eller utsÀtter andra för mobbing? Till hjÀlp anvÀndes en kvantitativ undersökningsmetod.

Arbetsplatsmobbingens konsekvenser för sjuksköterskans yrkesutövning i slutenvÄrd: En systematisk kunskapsöversikt

Att psykiskt eller fysiskt skada en annan kollega pÄ arbetsplatsen kallas för arbetsplatsmobbing, vilket Àr ett stort problem som Äterfinns pÄ vÄrdavdelningar runt om i hela vÀrlden. Syftet med denna studie var att sammanstÀlla kunskap om arbetsplatsmobbingens konsekvenser för sjuksköterskans yrkesutövning i slutenvÄrd. I följande arbete har en metod för integrerad litteraturöversikt anvÀnts, dÀr 20 olika studiers innehÄll har sammanstÀllts och analyserats. Resultatet visade att arbetsplatsmobbing leder till negativa konsekvenser för sjuksköterskans yrkesutövning och dÀrigenom Àven för omvÄrdnaden. Studiens resultat visade ocksÄ att arbetsmiljön har en central roll i hur arbetsplatsmobbing orsakas, vilka konsekvenser den skapar samt vilka ÄtgÀrder som finns.

Utanför pÄ jobbet: Om upplevelsen och hanteringen av att bli mobbad pÄ arbetsplatsen

Mobbning Àr ett upprörande och starkt Àmne som berör oss mÀnniskor pÄ olika sÀtt samt att det Àr ett socialt fenomen dÄ det ofta handlar om social exkludering frÄn gemenskap. Att det förekommer mobbing bland vuxna mÀnniskor pÄ arbetsplatser finner jag intressant att studera dÄ vi som vuxna mÀnniskor ska föregÄ med gott exempel och införstÄtt ska inneha förmÄgan att skilja rÀtt frÄn fel. Syftet med denna uppsats Àr att kunna förklara och förstÄ problematiken med vad mobbning innebÀr för de mÀnniskor som i arbetslivet utsÀtts för detta, hur de upplever det som de utsatts för samt hur de klarar av att hanterar detta. Tidigare forskning har visat att nio procent av de mÀnniskor som arbetar har varit utsatta för mobbing pÄ sin arbetsplats i Sverige men Àven att mobbning inom arbetslivet uppstÄr pÄ platser dÀr mÀnniskor möts och spenderar sin tid regelbundet under en lÀngre sammanhÀngande tid. Den frÄgestÀllning som ska besvaras i denna studie Àr hur de utsatta upplever samt förklarar sin situation, hur de hanterar mobbning samt om det finns skillnader gÀllande könen nÀr det gÀller upplevelsen och hanteringen av att vara mobbad pÄ sin arbetsplats.

1 NĂ€sta sida ->